Νεκτάριος Χατζηανδρέου:Για την ανεργία και την επιστράτευση -Υπερβολές;Σοφίσματα;Νομίζετε!

 Μιλώντας  από καρδιάς σε μαθητές ,γονείς και συναδέλφους

Για το διδακτικό ωράριο

Οι απολογητές -γνωστοί και θλιβεροί- του νεοφιλελεύθερου οδοστρωτήρα των δικαιωμάτων του κόσμου της εργασίας δεν κουράζονται να κατακεραυνώνουν την απροθυμία των καθηγητών ν’αποδεχτούν τη δίωρη αύξηση του διδακτικού τους ωραρίου.Την πιστώνουν στην τεμπελιά και το βόλεμά τους!!! Ισχυρίζονται,μάλιστα,ότι η αύξηση θα έπρεπε να συμβεί και ανεξάρτητα από τις, κἀτ’ευφημισμό, διαρθρωτικές αλλαγές μνημονιακής εκπόρευσης.Ν’αποκατασταθεί,δηλαδή,η-κατά τη γνώμη τους- φυσική τάξη πραγμάτων!

Και ποια είναι αυτή η φυσική τάξη πραγμάτων; Ας προχωρήσουμε τη θέση τους σε κάποιες λογικές συνέπειες:  Γιατί 18,20 ή 23 ώρες και όχι 36,40 ή 46.Γιατί να υπάρχουν ,εδώ που τα λέμε,και αμοιβές! Αμείβονταν οι δουλοπάροικοι;Αμείβονταν οι ερέτες στα κάτεργα των κωπήλατων πλοίων;Αμείβονταν οι χωρικοί που έσερναν τους ογκόλιθους,για να χτιστούν οι πυραμίδες,στη φαραωνική Αίγυπτο; Γιατί να συζητάμε καν για δικαιώματα σε μια «σουλτανική»πολιτειακή αντίληψη (Ο Σουλτάνος-προσωποποίηση της κρατικής εξουσίας είναι αφέντης των αγαθών,του κόπου και της ζωής των υπηκόων του).Συνεπώς, και που υπάρχουμε,χάρη μας κάνουν. Ερρέτω η δικαιοκρατική αρχή ότι δεν υπάρχουν δικαιὠματα χωρίς υποχρεώσεις ούτε υποχρεώσεις χωρίς δικαιώματα! Να ξέρετε,λοιπόν, ότι από δώ και πέρα, ηθικά νόμιμο και δίκαιο είναι σε ανθρώπους που τους απισχναίνεις τον μισθό να τους αυξάνεις τον χρόνο και τον όγκο εργασίας!΄Ετσι ακριβώς!!

Υπερβολές; Σοφίσματα; Νομίζετε!

Αύξηση του ωραρίου συνεπάγεται:

1) Περικοπή θέσεων εργασίας. Λέτε να συγκινούνται οι υπέρμαχοι της αύξησης; Αυτοί προωθούν τον κοινωνικό αυτοματισμό και πλειοδοτούν τον ενδοσυναδελφικό κανιβαλισμό (Μην ξεχνάμε τι σκοπιμότητα έχουν η κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και η δήθεν αξιολόγηση).Η έννοια, επομένως,της αλληλεγγύης  και της προστασίας του δικαιώματος στην εργασία συναδέλφων φαντάζει έωλη.Εμείς ξέρουμε,ὀμως,ότι το χτύπημα της καμπάνας για τον αναπληρωτή ή τον συνάδελφο κάποιας ολιγόωρης ειδικότητας δε θ’αργήσει ν’ακουστεί για όλους μας!

2) Εξαχρείωση του εκπαιδευτικού έργου,αν συνδυαστεί,μάλιστα,η αύξηση του ωραρίου με τη διόγκωση του μαθητικού πληθυσμού ανά τμήμα,λόγω συγχωνεύσεων

3) Απαξίωση  του  ποιοτικού   –δυνητικού   έστω-  χαρακτήρα   της παιδαγωγικής διαδικασίας και αναγωγή της σε μια-ιδιαίτερα συζητήσιμη-μετρήσιμη διεκπεραίωση

4) Αποψἰλωση του εκπαιδευτικού απ’την ιδιότητα του δασκάλου-πνευματικού εργάτη και τον ξεπεσμό του σε πάροχο εκπαιδευτικών υπηρεσιών,που υπομισθοδοτείται και βρίσκεται σε διαρκή ομηρεία.

5) Ευτελισμός της επαγγελματικής και ανθρώπινης μας ιδιότητας,αν σκεφτεί κανείς την ένταση που μπορεί να επικρατήσει στην τάξη,ανάμεσα, απ’τη μια, σε  καταπτοημένους απ’την κούραση και την ανασφάλεια εκπαιδευτικούς και σε στοιβαγμένους και απογοητευμένους, απ’την άλλη, μαθητές.Η επαγγελματική εξουθένωση (burn out), ο ψυχικός κάματος,η αλληλοφαγωμάρα και η επιθετικὀτητα σε ημερήσια διάταξη!

Αναρωτιέμαι

πώς εκπαιδευτικοί που υφίστανται  -μισθολογική αφαίμαξη

                                                        γραφειοκρατική χειραγώγηση

                                                       -εργασιακή επιβάρυνση

                                                       -επαγγελματική ανασφάλεια   

πώς εκπαιδευτικοί που  καταντούν -φοβισμένοι

                                                       -άβουλοι

                                                       -πειθήνιοι

πώς εκπαιδευτικοί τέτοιοι μπορούν  να χρησιμεύσουν καν

                                                        ως παιδοφύλακες

πὀσο μάλλον να υπηρετήσουν την υπόθεση της παιδείας!

 Η αξίωση και ο αγώνας για την υπεράσπιση των θέσεων εργασίας και για την περιφρούρηση της ανθρώπινής μας ιδιότητας ως εργαζόμενων δεν είναι «ζηλότυπη εμμονή στη διατήρηση (δήθεν) προνομίων», αλλά αγώνας να μην καταντήσει ο εργαζόμενος (ο πραγματικός παραγωγός αγαθών,πάροχος υπηρεσίων, ο δημιουργός, δηλαδή, πλούτου και πολιτισμού) αναλώσιμο σκεύος, ανδράποδο, έκπτωτο της ανθρώπινης αξίας

Φυσικά, αυτά ελάχιστα ενδιαφέρουν τους αρμόδιους ,που επικαλούνται την ανάγκη για τη σωτηρία (ποιών άραγε) Τώρα, πώς ακριβώς σώζεται αυτός που δε θα έχει δουλειά ή αυτός που απειλείται ότι θα απολυθεί σ’ ένα περιβάλλον οικονομικής ύφεσης και ενδημικής ανεργίας,θα ήταν ενδιαφέρον να μας το εξηγήσουν.

Εν πάση περιπτώσει, αυτοί κάνουν τους λογαριασμούς τους…

Εμείς, γιατί να συναινέσουμε;

Νεκτάριος Χατζηανδρέου

Για την επιστράτευση των καθηγητών

Όλες και όλοι μας θα θέλαμε μιαν αδιατάρακτη καθημερινότητα με τις μικροχαρές και τους μικροκαϋμούς της. Να είμαστε καλά,να διδάσκουμε, να βλέπουμε τους μαθητές μας να προκόβουν, να συνεργαζόμαστε, να κάνουμε παρέα, καλαμπούρι, να δίνουμε και να παίρνουμε καλά πράγματα στο χώρο της δουλειάς μας.

Μας το χαλάσανε όμως!

Συμπιέζουν ασφυκτικά τις μικρές –αγαπημένες- ατομικές μας διαδρομές και τις μονοδρομούν οδηγώντας τες σε σταυροδρόμια συλλογικών συγκρούσεων.

Όρεξη που την είχαμε τώρα να συγκρουστούμε με την κυβέρνηση! Να εξηγούμε το δίκηο μας στον καθένα που έχει υποστεί πλύση εγκεφάλου απ’ τα συστημικά Μ.Μ.Ε ,να κάνουμε τη ζωή μας δύσκολη!

Δεν έχουμε, όμως, και καμιά διάθεση να μας αυξάνουν τον φόρτο εργασίας, έχοντας μας, ταυτόχρονα, μειώσει τις αποδοχές, απειλώντας  να μας πετάξουν σα σκουπίδια, προβάλλοντας την αξίωση να τα θεωρούμε όλα αυτά από αναπόφευκτα έως και φυσιολογικά, λοιδορώντας μας και –το κυριότερο-συνενοχοποιώντας μας στην επιδίωξή τους να κάνουν συναδέλφους μας να μην έχουν στον εκπαιδευτικό ήλιο εργασιακή μοίρα.Αυτό…πώς καταπίνεται;;;

Ξέρετε ,στη θέση που έχουμε βρεθεί, με ποιον φαντάζομαι ότι συμπάσχω; Με τον Έκτορα! Ναι, ναι, μη γελάτε! Τον ομηρικό ήρωα!

Εξηγούμαι

Τι αντιπροσωπεύει ως διαχρονικό αρχετυπικό σύμβολο ο ¨Εκτορας; Τον γεννημένο ήρωα; Τον δεξιοτέχνη του πολέμου; Τον λάτρη των μαχών;

Κάθε άλλο. Αντίθετα και ανόμοια με τον οξύθυμο,τον νταή, τον τσαμπουκά Αχιλλέα,αυτόν που εκ φύσεως ήταν μια πολεμική μηχανή, ο ¨Εκτορας είναι πολύ… «πληκτικός» τύπος. Προτιμά να είναι ένας συνηθισμένος καθημερινός άνθρωπος,να περνάει τον καιρό του με τη γυναίκα του και το παιδί του, ειρηνικά, χωρίς συγκρούσεις και εντάσεις, να μην πειράζει κανέναν μήτε να τον πειράζουν.

Αλλά…

όταν δεν μπορεί να κάνει αλλιώς, όταν η ανάγκη το καλεί,όταν άλλοι δρόμοι συνδιαλλαγής δεν υπάρχουν,τότε…θα πολεμήσει,θα σηκώσει στις πλάτες του το βάρος του αγώνα μέχρις εσχάτων!

Και μάλιστα…

Πρώτον, έχοντας  αμφιβολίες, ίσως,  ενστάσεις του για τη σκοπιμότητα του αγώνα και βέβαιος ότι πληρώνει αμαρτίες αλλονών,ενώ ο ίδιος δεν ενέχεται. Δεύτερον έχοντας επίγνωση ότι οι οιωνοί είναι..δυσοίωνοι!

Ὁ νοῶν νοείτω!

Αναμετριόμαστε επίσης ,τέτοιες στιγμές, με το διαχρονικό ηθικό  αποτύπωμα της Αντιγόνης. Αξίωσε την τήρηση απαρασάλευτων άγραφων νόμων.Βρέθηκε αντιμέτωπη με την αυταρχία της εξουσίας που, καινά νομοθετώντας, επιδίωξε να προεκτείνει τη δικαιοδοσία της πέρα απ’τα ορισμένα,απ’το δίκαιο και την ηθική, όρια. Και, στην προσπάθειά της η εξουσία να κονιορτοποιήσει την απολύτως ηθικά νομιμοποιημένη αντίσταση της Αντιγόνης επικαλείται μια τυπική νομιμότητα και αποπειράται να την απομονώσει, να στρέψει εναντίον της τους συμπολίτες της, να την παρουσιάσει απειλή κατά του νόμου και της τάξης!

Ὁ ἔχων ὦτα ἀκούειν ἀκουέτω!

Αν ο Έκτορας αντιστάθηκε στην επιβουλή των εισβολέων, υπερασπιζόμενος την πατρίδα και τον λαό του, εμείς καλούμαστε να  υπερασπιστούμε, στο συλλογικό μας πρόσωπο, τον κόσμο της εργασίας.

Αν η Αντιγόνη αντιτάχθηκε στην αυθαιρεσία των τυράννων, υπερασπιζόμενη στο πρόσωπο του νεκρού αδελφού της την κοινή και διαρκή σε όλους μας ανθρώπινη ιδιότητα –απογυμνωμένη απ’ τις πρόσκαιρες (του καλού ή κακού, του φίλου ή εχθρού, του πατριώτη ή προδότη), εμείς καλούμαστε να υπερασπιστούμε, στο συλλογικό μας πρόσωπο, το κοινό και παραμόνιμο για όλες και όλους (αναπληρώτριες και αναπληρωτές, συναδέλφους ολιγόωρων ειδικοτήτων) δικαίωμα στη δουλειά και την αξιοπρεπή διαβίωση, χωρίς ανασφάλεια και με ανθρώπινες συνθήκες. 

Νεκτάριος Χατζηανδρέου

14/5/13

 

Ο Νεκτάριος Χατζηανδρέου είναι φιλόλογος σε Λύκειο του Πειραιά.

Advertisements
Explore posts in the same categories: Παιδεία

Ετικέτες: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: