Η ναυπηγική βιομηχανία σήμερα και η παραγωγική ανασυγκρότησή της.

ναυπηγική βιομηχανία

Του Βασίλη  Τσιμπίδη*

tsibidisΟι χρεοκοπημένες ιδιωτικοποιήσεις του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά και του Ναυπηγείου Ελευσίνας – Νεώριο Σύρου έχουν οδηγήσει σήμερα τον κλάδο της Ναυπηγικής και Ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην πλήρη διάλυση του. Και μάλιστα σε περίοδο που η ποντοπόρος Ναυτιλία δεν έχει σχέση με την Ελληνική οικονομική κρίση. Αν ένας κλάδος μπορούσε να σταθεί όρθιος σήμερα στη χώρα μας με την οικονομική κρίση, θα έπρεπε είναι ο Ναυπηγοεπισκευαστικός κλάδος.

Δεν θα μπορούσε δηλαδή να υπάρξει σήμερα καλύτερη απάντηση στις επιδιώξεις της κυβέρνησης και της τρόικας για τις ιδιωτικοποιήσεις από το παράδειγμα της χρεωκοπημένης ιδιωτικοποίησης του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά. Το διαρκές έγκλημα που συντελείται στο Ναυπηγείο Σκαραμαγκά τα τελευταία περίπου 15 χρόνια (δηλαδή από την έναρξη του φλερτ με τον Τσοχατζόπουλο, την Ferrostal, HDW, τα γνωστά υποβρύχια κ.λ.π. και την προετοιμασία της ιδιωτικοποίησης του Ναυπηγείου από το 1997) από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ – Ν.Δημοκρατίας αλλά και του κυβερνητικού συνδικαλισμού, έχει οδηγήσει σήμερα τα οργανωμένα Ναυπηγεία και ολόκληρη την Ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία μας σε πλήρη απαξίωση και σε διάλυση με χιλιάδες χαμένες θέσεις εργασίας. Όχι μόνο των μεταλλεργατών των Ναυπηγείων αλλά και των ‘’δορυφορικών’’ επιχειρήσεων γύρω από την δραστηριότητα του κλάδου.

Ένα διαρκές έγκλημα που δυστυχώς συνεχίζεται και σήμερα όταν για παράδειγμα μετά από 15 μήνες έμμεσου κλεισίματος του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά, έχει το θράσος ο σημερινός υπουργός Άμυνας να δηλώνει στο σωματείο των εργαζομένων ότι ‘’είμαστε σε καλό δρόμο και πολύ σύντομα θα υπογράψουμε με την ιδιοκτησία του Σκαραμαγκά, συμφωνητικό που διαφωνούμε και που συμφωνούμε’’. Δηλαδή ένα τίποτα για την λύση του προβλήματος, μετά από 15 μήνες διαπραγματεύσεων, όταν οι διαλυμένοι και εξαθλιωμένοι 1160 εργαζόμενοι μετρούν 15μήνες με εκ περιτροπής εργασία μία ημέρα την εβδομάδα που εφάρμοσε η εργοδοσία και απλήρωτοι από 15 έως 51 μήνες.

Ο Άραβας Ι.Σαφά που ουσιαστικά είναι η ‘’κελεμπία’’ των Γερμανικών συμφερόντων στον Σκαραμαγκά με τα πολλά και μεγάλα ‘’δώρα’’ που του έχουν δώσει οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, με αποκορύφωμα τον προκλητικό και ετεροβαρή Ν.3885/2010 του Βενιζέλου για το Ελληνικό δημόσιο, προκαλεί και εκβιάζει τον Ελληνικό λαό.

Ζητάει άλλα 300 εκατομμύρια Ευρώ από το Ελληνικό κράτος για να ξαναλειτουργήσει το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά και να πληρώσει τους εργαζομένους του, οι οποίοι παρά τις δικαστικές τους επιτυχίες όχι μόνον δεν έχουν πάρει ούτε 1 Ευρώ αλλά εξακολουθούν να πληρώνουν και από την τσέπη τους εδώ και 15 μήνες οι 100 περίπου εργαζόμενοι του προσωπικού ασφαλείας των εγκαταστάσεων και των υποβρυχίων, τα οποία όχι μόνο κινδυνεύουν από ατύχημα αλλά έχουν υποστεί και δεκάδες εκατομμύρια ζημιές από το ‘’ψυγείο’’ στο οποίο έχουν μπει από την εργοδοσία.

Για να περιγραφούν αναλυτικά τα δρώμενα και το διαρκές έγκλημα από το 1997 (όταν ακόμη ήταν το Ναυπηγείο σε σχήμα 51% η ΕΤΒΑ και 49% οι εργαζόμενοι) χρειάζονται πολλές σελίδες και πολύ μελάνι (Τσοχατζόπουλος, κυβερνητικοί Συνδικαλιστές, Εμμανουήλ, ιδιωτικοποίηση HDW-Ferrostal, THYSSENKRUPP, Ι.Σαφά, MEYIER, Siemens, ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΡΟΧΑΙΟΥ ΥΛΙΚΟΥ, διαιτησία υποβρυχίων στο Δ.Ε.Δ. κ.λ.π.).

Η κάποτε ισχυρή ατμομηχανή της Ναυπηγικής μας βιομηχανίας το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά, που κατασκεύαζε Εμπορικά – Επιβατηγά και Πολεμικά πλοία επιφανείας, Υποβρύχια, διάφορες βαριές μεταλλικές κατασκευές και σιδηροδρομικό υλικό παντός τύπου, (μόνο την περίοδο 2000-2007 παραδόθηκαν σε ΟΣΕ και ΗΣΑΠ 359 καινούρια βαγόνια, δηλαδή ένα βαγόνι κάθε εβδομάδα) αυτή η δυναμική μονάδα έχει πλήρως διαλυθεί όπως ακριβώς το σχεδίαζαν από χρόνια πριν.

Η διάλυση του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά έφερε και την απόλυτη διάλυση του κλάδου στην Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη (ΝΕΖ) του Περάματος όπου η ανεργία στον κλάδο είναι στο 95%. ΝΕΖ χωρίς την λειτουργία του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά με τις δεξαμενές του και τις καλές εγκαταστάσεις του δεν θα μπορούσε να ζήσει. Το ίδιο και ο Σκαραμαγκάς χωρίς τα συνεργεία, τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις της ΝΕΖ δεν θα μπορούσε να ανταποκριθεί στα έργα του πλήρως και είναι άρρηκτα συνδεμένα η ΝΕΖ και ο Σκαραμαγκάς. Το ίδιο ισχύει σε ένα μεγάλο βαθμό και με τα Ναυπηγεία Ελευσίνα – Σύρου (Νεώριο Σύρου Α.Ε.) με την ΝΕΖ.

Για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ο μοναδικός πελάτης τα τελευταία χρόνια φρόντιζαν τα συμφέροντα να είναι μόνο το Ελληνικό Δημόσιο. Αυτό είχαν στόχο και αυτό πέτυχαν, δηλαδή να παίρνουν τα έργα που θέλουν και σε τιμές που αυτοί θέλουν (μόνο από τα υποβρύχια έχουν πάρει 2,3 δις €) και να ολοκληρώνουν τα έργα όταν και όπως αυτοί θέλουν. Το ίδιο άλλωστε δεν συμβαίνει και με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας; Μόλις πριν λίγες βδομάδες δεν δόθηκαν 25 εκ. € στην ιδιοκτησία για το έργο των πυραυλακάτων, εκβιαστικά χρησιμοποιώντας η ιδιοκτησία τους εργαζομένους ως σάκο του μποξ; Χωρίς μάλιστα να υπάρξει δέσμευση ότι θα συνεχιστεί χωρίς προβλήματα η καταβολή της μισθοδοσίας των εργαζομένων.

Έχουμε δηλαδή στην πραγματικότητα και στα Ναυπηγεία Ελευσίνας – Σύρου υποστήριξη και χρηματοδότηση του Ναυπηγείου με κρατικά έργα και χρήματα. Άρα λοιπόν ποιος ο λόγος να συνεχίζει το Ελληνικό Δημόσιο, ο Ελληνικός λαός να χρηματοδοτεί τους ιδιώτες για να υπολειτουργούν και να κλείνουν έμμεσα τα Ναυπηγεία πετώντας στην εξαθλίωση απλήρωτους εργαζόμενους ακόμα και έως 51 μήνες σήμερα. Πόσα χρήματα οφείλονται στο ΙΚΑ από μη πληρωμές ασφαλιστικών εισφορών τους; (Μόνο το ‘’όχημα εξυπηρέτησης’’ της THYSSENKRUP που ακούει στο όνομα Dr. Μέγιερ χρωστάει με την μεθοδευμένη πτώχευση του Τροχαίου Υλικού 4.000.000 € για 160 εργαζόμενους). Στο ΙΚΑ οφείλουν όλοι τους ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑΣ, ΕΛΕΥΣΙΝΑ, ΣΥΡΟΣ.

Είναι ώρα λοιπόν να ανασυγκροτήσουμε τον Ναυπηγικό και Ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο και τα Ναυπηγεία της χώρας και η μόνη ρεαλιστική προοπτική του είναι η λειτουργία τους κάτω από Δημόσια διεύθυνση με την εθνικοποίησή τους, υπό κοινωνικό και εργατικό έλεγχο.

  • ΕΝΑ ΕΘΝΙΚΟ ΦΟΡΕΑ για να μπορούμε να σχεδιάζουμε και να παράγουμε όλα τα κοινωνικά αγαθά και τις ανάγκες της χώρας μας, από Ελληνικά χέρια ενισχύοντας την απασχόληση με χιλιάδες εργαζόμενους.
  • Για να μπορέσουμε να το πετύχουμε την παραγωγική ανασυγκρότηση και να επαννεκιννήσουμε τον μεγάλο αυτό κλάδο πρέπει:

1.  Να αρθούν όλες οι μεθοδευμένες απαγορεύσεις για τις εμπορικές και πολεμικές δραστηριότητες που έχει επιβάλει η Ε.Ε. στο Ναυπηγείο Σκαραμαγκά.

2.  Να σταματήσει ο τεμαχισμός και η εκποίηση του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά και να λειτουργήσει ενιαίο με όλες του τις επιχειρηματικές μονάδες.

3.  Να συνεχίσει να κατασκευάζει σιδηροδρομικά οχήματα παντός τύπου για τις ανάγκες της χώρας μας και όχι μόνο (είναι ντροπή να εισάγουμε τα εύκολης κατασκευής βαγόνια του ΜΕΤΡΟ).

4.  Να κατασκευάζει μεγάλα μεταλλικά συγκροτήματα (λόγω των άριστων παραλιμένιων εγκαταστάσεων για μεταφόρτωση τους σε πλοία).

5.  Να παράγει ανανεώσιμες πηγές ενέργειας /πράσινη ενέργεια. (Ανεμογεννήτριες, παραγωγή πράσινης ενέργειας από τους κυματισμούς της θάλασσας κ.λ.π.).

6. Να παράγει μονάδες αφαλάτωσης νερού για τις ανάγκες των νησιωτικών περιοχών κυρίως.

7.  Να σχεδιάζει και να αναπτύσσει μαζί με Ελληνικά μελετητικά γραφεία, το Πολυτεχνείο, και τους τεχνικούς των Ναυπηγείων όλους τους τύπους σκαφών για κάθε χρήση.

8.  Να παράγει ‘’πράσινα’’ ακτοπλοϊκά πλοία με ναυτιλιακό καύσιμο το υγροποιημένο αέριο (LPG) για την κάλυψη των αναγκών και την σύνδεση των νησιών στις άγονες γραμμές της χώρας όλο το χρόνο χωρίς περιπλοκές. Το έργο αυτό (‘’πράσινα’’ ακτοπλοϊκά πλοία) μπορεί να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2014-2020 και η υλοποίηση του μπορεί να αποτελέσει ΤΟΝ ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΟ ΜΟΧΛΟ ΤΗΣ ΑΜΜΕΣΗΣ ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ. Διότι θα προσφέρει άμεσα απασχόληση.

9.  Κατασκευή πλατφορμών εξόρυξης πετρελαίου για τις ανάγκες της χώρας μας όπως αυτές διαμορφώνονται σήμερα με τους Ελληνικούς Υδρογονάνθρακες.

10. Αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό των υποδομών της ΝΕΖ Περάματος. Κτίρια, προβλήτες, ανυψωτικοί γερανοί, κεντρικά δίκτυα πεπιεσμένου αέρα, ύδατος, ηλεκτρικού ρεύματος για την κάλυψη των αναγκών των εργασιών της Ναυπηγοεπισκευής και των επισκευαζόμενων πλοίων.

Αναγκαία είναι και η κατασκευή νέας σύγχρονης πλωτής δεξαμενής τύπου Panamax τουλάχιστον η οποία θα καλύψει τις ανάγκες δεξαμενισμού μεγάλων πλοίων η κατασκευή της οποίας θα δώσει άμεση απασχόληση σε εκατοντάδες μεταλλεργάτες.

Για να μπορέσουν να πραγματοποιηθούν όλα τα παραπάνω θα πρέπει να υπάρξει Εθνικός φορέας Ναυπηγικής και Ναυπηγοεπισκευαστικής διαχείρισης και πολιτικής μέσα από μία κεντρική σχεδίαση που θα περιλαμβάνει το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά, το Ναυπηγείο Ελευσίνας – Σύρου, τα Ναυπηγεία Χαλκίδας και την ΝΕΖ του Περάματος (που λειτουργεί στις εγκαταστάσεις της ΝΑΥΣ Ο.Λ.Π.

………………..

*Μέλος Δ.Σ. του σωματείου Εργαζομένων του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά «Η ΤΡΙΑΙΝΑ».

Πρώην Μέλος Δ.Σ. Συνδικάτου Μετάλλου Πειραιά & Νήσων.

Πηγή:

http://www.iskra.gr/index.php?option=

Advertisements
Explore posts in the same categories: Οικονομική κρίση, Πολιτική

Ετικέτες: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: